Dag 4 - Woensdag 31 oktober 2007: Hong Kong - Cairns

Gedurende de vlucht naar Brisbane heb ik voor het grootste deel lekker liggen slapen. Nadat we over Manilla vlogen heb ik mijn ogen dicht gehad tot het moment dat we al boven Australië zaten. De eerste keer dat ik over de evenaar ben gevlogen lag ik dus lekker te slapen. Om 10.20 uur was het dan zover: we zetten voor het eerst voet aan de grond in Australië. Het was werkelijk stralend weer in Brisbane, dus een mooie entree. Hier hebben we ruim een uur op het vliegveld rondgelopen voordat het vliegtuig weer verder vloog naar onze eindbestemming van deze dag, Cairns.

Tussenstop in Brisbane Mijn boarding pass Klaas en PEP

Om 12.05 gingen we de lucht in en twee uur later, 14.05 uur, landden we in Cairns. Deze vlucht was wel zeer relaxed, want er zat bijna geen kop in het vliegtuig. Dus bijna overal zag je mensen op een stoel of drie a vier liggen. Erg lekker om zo naar je vakantie bestemming te vliegen! Vanaf het vliegveld van Cairns gingen we met een hotelshuttle naar ons hotel, het Oasis Resort Cairns. Snel inchecken en de spullen op de kamer zetten en op naar het zwembad. Voordat we dat deden hebben we nog wel even twee excursies geregeld voor de komende twee dagen. Donderdag zouden we met de Kuranda Scenic Railway naar het regenwoud gaan en naar de Hartley Crocodile Adventures. En voor vrijdag boekten we een trip naar het Great Barrier Reef. Maar nog geen twee uur nadat we waren geland lagen we al wel in het zwembad, lekker hoor!

Lekker rustig in het vliegtuig Nog een pittig stukje We vlogen langs de kust

Nadat we even lekker waren bijgekomen van de reis uit Hong Kong kregen we wel een beetje dorst..... Eerst even lekker een stukje lopen over de boulevard van Cairns en toen toch maar een terrasje gepikt. Zaten lekker buiten bij Rattle 'n' Hum alleen was de bediening een beetje traag. Waren niet de slimste serveersters. Maar ja je kan niet alles hebben, want aan de andere kant hielden ze onze vermoeide ogen wel open ;) Op het eind van deze reisdag gingen we nog even een pizza eten bij La Pizza, eveneens op de boulevard Esplanade Street. Om een uur of negen vonden we het welletjes en gingen naar bed, want morgen hadden we de wekker uitermate vroeg staan.

Naar boven

Dag 5 - Donderdag 1 november 2007: Cairns

Nadat de eerste al om half zes wakker was geworden, tja die jetlag hè, ging om iets over half zeven de wekker. Want om 7.25 uur zouden we al opgehaald worden voor onze tour. Met de bus werden we naar het treinstation van Freshwater gereden. Hier moesten we met onze voucher een kaartje voor de Kuranda Scenic Railway ophalen. Na even in de rij gestaan te hebben werden we door een vrouw bij een ander 'loket' geroepen. Vroeg ze waar we vandaan kwamen, nou "The Netherlands" dus. Vraagt ze in het Nederlands: "o leuk, waar ergens". Blijkt zij in Broek in Waterland gewoond te hebben. Toch altijd grappig als je zo ver weg van huis nog "bekenden" tegen komt.

Uitzicht op het zwembad Freshwater Railway Station De vrouw uit "Broek"

Om een uur of negen stapten we op de trein na eerst op het station nog even te hebben ontbeten, want daar hadden we vanmorgen in het hotel dus even geen tijd meer voor. Dan hadden we er echt om half zes al af gemoeten. Maar het kan echt te gek natuurlijk! Na een tocht van iets van vijf kwartier door het regenwoud en een tussenstop bij de Barron Falls kwamen we aan in Kuranda. Nou dat was wel heel erg toeristisch. Je liep werkelijk van de ene souvenirshop naar de andere. We zijn er dan ook alleen maar even doorheen gelopen en vervolgens meteen doorgegaan richting de Skyrail.

Daar komt de trein Even mijn kaartje checken We slingerden omhoog
Even een tussenstop... ....bij een mooie waterval Het eindstation

Met deze kabelbaan gingen we over het regenwoud weer helemaal naar beneden. Met de trein waren we een aardig stukje geklommen, want Kuranda ligt 324 meter boven zeeniveau. Het was een hele mooie tocht van maar liefst 7½ kilometer over de toppen van de bomen heen. Helaas zagen we door al die bladeren niet al te veel leven onder ons. Wel vloog er af en toe een bont gekleurde vogel voorbij, werkelijk een schitterend gezicht.

Schitterend uitzicht vanuit de kabelbaan Over het regenwoud Nog een watervalletje

Na deze mooie afdaling hadden we beneden ruim een uur de tijd om te lunchen voordat we weer opgehaald zouden worden voor de laatste excursie van de dag: Hartley Crocodile Adventures. En we kwamen er precies op tijd aan, want al snel was de Crocodile Farm Tour. Een echte krokodillen boerderij waar ze krokodillen fokken voor de consumptie (o.a. tassen en laarzen enzo). Vervolgens gingen we naar een reptielen show en daarna een tochtje met een boot door de Hartley's Lagoon. Tijdens deze tocht werden af en toe krokodillen naar de boot gelokt met aas. Dit leverde de nodige spectaculaire plaatjes op. Ze kwamen namelijk echt vlakbij de boot! Op het eind van ons verblijf in dit park gingen we nog naar een 'Crocodile hunter' show, zoals wij het maar noemden. Het was de crocodile attack show, volgens de media zelfs de beste van Australië. En ik moet zeggen dat we met open mond hebben zitten kijken. Voordat we weer naar de bus gingen liepen we nog even langs het 'spectaculaire' Koala voeren. Dit was het enige moment dat je die beesten in beweging zag, tijdens het eten. De rest van de tijd hingen ze er maar een beetje te hangen. Zo iets als sommigen denken dat ik op mijn werk doe.....

In de bus langs de kust naar de "Croc farm" Het is maar dat je het weet! Overal waar je keek: Crocodiles
Een baby crocodile Lekker lui Giftige slang
Hij zweeft bijna Wat een beest! Het bootje

Terug in Cairns gingen we de stad in om een hapje te eten en een biertje te doen. De mannen hadden wel trek in een steak, nou dat ging er bij mij ook wel in. Het enige is dat je dan wel het juiste gerecht moet bestellen mannen! Mijn steak was heerlijk, de anderen hadden volgens mij ook wel genoten van hun vegetarische maaltijd.... hahaha

Naar boven

Dag 6 - Vrijdag 2 november 2007: Cairns

Ook vanmorgen stond de wekker weer op half zeven. We werden dan weliswaar wat later opgehaald, maar we gingen nu maar even eerst ontbijten in het hotel. Niet dat we straks met een lege maag voer zouden worden voor de haaien in het Great Barrier Reef ;) Het was een flinke bustocht naar Port Douglas. Om een uur of tien kwamen we er aan en konden aan één keer door naar de boot. Dit was een flinke hovercraft die ons in een minuut of 90 aan de buitenkant van het Great Barrier Reef bracht. Hier zouden we ruim vier uur vertoeven.

Met de zusterboot gingen wij Onderweg naar het Great Barrier Reef Schitterend uitzicht

Klaas en ik hadden inmiddels al onze snorkel spullen geregeld en gingen deze direct ophalen. Het werd een schitterend modieus blauw pak..... En zo mooi als dat pak was, zo goed ging het snorkelen de eerste twintig minuten. We waren zelfs bijna zover dat we het op zouden geven, want we hadden al bijna meer zoutwater binnengekregen dan er in de Koraalzee was. Maar na wat instructies van langs de kant en een andere duikbril, dit keer zonder scheur in het rubber (...), ging het eindelijk goed. We kregen de smaak te pakken en waren zelfs niet meer uit het water te krijgen. Het was dan ook werkelijk schitterend om al dat leven onder water met eigen ogen te zien. Al die kleuren, echt onbeschrijfelijk! Het was alleen wel jammer dat het geen dag was met een strak blauwe lucht, maar aan de andere kant zijn we nu niet levend geroosterd.

Het platform Erg modieuze duikpakken.... De opstapplaats
Het zwom helemaal vol Kom dan vissie, vissie, vissie Even napraten

Dit was achteraf echt één van de leukste dagen van de vakantie. Het Great Barrier Reef ga ik zeker nog een keer aandoen als ik weer een keer in de buurt ben. Al denk ik dat de volgende vakantie naar Australië nog wel een paar jaar op zich zal laten wachten. Tenminste zoals het er nu voor staat, maar wie weet wel in 2009 weer. Maar zover is het voorlopig nog niet. 's Avonds gingen we opnieuw een hapje eten in het centrum van Cairns. En Cairns heeft een best wel gezellig centrum met behoorlijk veel backpackers. We sloten ons verblijf in het tropische Cairns uiteindelijk af in de hotelbar waar we nog even een biertje namen. De volgende morgen zouden we namelijk vertrekken voor de treinreis naar Brisbane.

Naar boven

Dag 7 - Zaterdag 3 november 2007: Cairns - Brisbane

Er zullen waarschijnlijk nu wel mensen zijn die zeggen: "Ja hoor, al weer zo vroeg er af tijdens je vakantie, dat zal wel....". Maar ook deze ochtend ging de wekker weer vroeger dan op een normale werkdag voor mij. Om 06.15 uur ging hij namelijk. Na onze koffers weer ingepakt te hebben, gingen we eerst ontbijten voordat we uitcheckten bij de balie. Een dag eerder hadden we uitgezocht hoe lang het van het hotel lopen was naar het treinstation. Voor Marker begrippen was dat van de minneweg naar "Frida", dus goed te doen. Wel sleepten we nu natuurlijk een koffer achter ons aan. Na een goed kwartier kwamen we op het station aan en The Sunlander stond er inmiddels al.

Ons ticket voor de reis van Cairns naar Brisbane met The Sunlander

Net als in de USA moesten we ook hier onze koffers inchecken. Er zat alleen wel een maximaal gewicht aan de koffers, ze mochten niet meer van 25 kilo wegen. Dat gaf enige problemen bij de mensen voor ons, maar onze koffers bleven (soms nipt) onder deze grens. We zochten toen maar direct onze coupé op en verkenden daarna de trein, voordat om exact 08.35 uur de trein zich in beweging zette.

Het had vannacht geregend in Cairns Klaar voor vertrek Ons prima hotel
Ons rijtuig De hoofdingang van het station De trein stond er al toen we aan kwamen lopen

In de coupé waren we de rest van de dag weinig. We zaten meer in de restauratiewagen waar we een stuk meer ruimte hadden en het bovendien wel gezellig was. Al snel kwamen de kaarten op tafel en gingen Klaas en Chris aan een klaverjastoernooi downunder beginnen. Over de uitslag van deze wedstrijd zullen we het verder maar niet hebben. Af en toe zaten we ook een wagon verder in de loungecar. Hier waren lekkere banken en kon je film kijken, wat we dan ook onder het genot van een biertje hebben gedaan. Ons vakantiebier was dit jaar overigens XXXX Gold, een prima biertje! Om een uur of tien begon het een beetje rustiger te worden en gingen wij ook maar terug naar onze coupé en vervolgens op bed. Dit was allemaal wel wat krapper dan in de treinen in de USA, maar het was maar voor één nacht.